ספרים מומלצים

לגדול אחרת- ד”ר רונית פלוטקין

בשפה ברורה וברגישות מתארת ד”ר פלוטקין את כל פרקי חייו של הילד הסובל מלקויות למידה מלידה עד בגרות. בתיאוריה היא מאפשרת להבין את הקושי הרגשי והחברתי של הילד ומעלה באופן מפורט את העקרונות ואת ההנחיות המעשיות להוראה מתקנת חברתית והורית, ובכלל זה להוראה מתקנת קבוצתית להקניית מיומנויות חברתיות וחיזוק הביטחון העצמי.

הדרמה של הילד המחונן- אליס מילר

ביד אמן רגישה ובמבט מעמיק ואוהב מתארת אליב מילר את עולמו והתפתחותו של הילד “המחונן”, כלומר, הילד הרגיש והערני. היא חושפת את הצורך של ילדינו לזכות באהבה, בהכרה ובהערכהשל מי שהם באמתבמרכז העשיה ההורית והחינוכית.

הדרמה של הילד המחונן- אליס מילר

ביד אמן רגישה ובמבט מעמיק ואוהב מתארת אליב מילר את עולמו והתפתחותו של הילד “המחונן”, כלומר, הילד הרגיש והערני. היא חושפת את הצורך של ילדינו לזכות באהבה, בהכרה ובהערכהשל מי שהם באמתבמרכז העשיה ההורית והחינוכית.

בין הורים לילדים-פרופ’ חיים גינות

גינות מביא בפני הקוראים את מיגוון הבעיות האופייניות לילדים בגיל בית הספר היסודי במטרה לעזור להורים ומחנכים להפוך את התיקשורת ביניהם למקדמת ומאפשרת לחיות ביחד בכבוד ובהערכה הדדיים. הוא מציע מפתחות מעשיים לטיפול בבעיות ובמצבי יומיום נורמטיביים, כמו כיצד לשוחח עם הילדים, שבח וביקורת, ביטויי כעס, רכישת עצמאות וקבלת אחריות של הילד על מעשיו. גינות נותן יעוץ ברור ומפורט בכל הנוגע לבעיות משמעת, חינוך מיני, רגשי פחד וחרדה אצל ילדים ולמצבים המחייבים התערבות וטיפול מקצועיים.

בין הורים לבני העשרה- פרופ. חיים גינות

הספר מביא בפני הקורא באופן ברור דרכים לטיפול בסידרה אינסופית של משברים המאפיינים את היחסים בין הורים למתבגרים. מדובר בבעיות האופייניות לשלב זה בחיי ילדינו ובתקשורת שלנו עמם: מרד וסמכות, ניגוד ומשברים, גיבוש זהות אישית, תלות ועצמאות, תגובות קיצוניות וכו’. גינות מציע שיטות יעילות של תקשורת ודו-שיח מרפא. הספר מציג דרך חיובית להורים השואפים להגיע לדו-קיום בשלום וליחסים כנים עם ילדיהם המתבגרים.

הסמכות החדשה- פרופ. חיים עומר

חיים עומר מביא בספרו את הסמכות ההורית כפי שהיתה בעבר, סמכות המשליטה עצמה בכוח ודורשת צייתנות, מצד אחד, וזו המתירנית בהיעדר הצבת גבולות מצד שני. עומר מציג הלופה אותה הוא מכנה “הסמכות החדשה” המתאימה לזמננו. עקרונות הסמכות החדשה נותנים להורים ולמורים תשובה לדילמות חינוכיות באופן המשלב נוכחות וקירבה, דאגה והשגחה ממקום של סמכות פנימית, נחישות, אותנטיות וכבוד.

בספר ניתן למצוא כלים מעשיים התומכים בהורים ממקום של הבנת הקשיים העומדים בפניהם בעת הזו.

מה שלמדתי מילדיי- פיירו פירוצ’י

לא אחת, אנו כהורים, מאבדים את המרחב ההורי האוהב בינינו לבין ילדינו מתוך המתח והלחץ בו אנו נמצאים ביומיום והופכים מהורים ל”פקחי משמעת” של ילדינו. ממקום אחר, שונה ומפתיע, מביא הפסיכולוג האיטלקי פירוצ’י את עולמם של הילדים, אשר במידה ואנו מקשיבים להם הקשבה אמיתית, ללא שיפוט ורואים אותם כפי שהם, אנו יכולים ללמוד מהם רבות ולהחזיר לעצמנו את האפשרות להנות מההורות שלנו .

הילד המתקשה- ד”ר רוברט פ. ניוביי בשיתוף עם קרול א. טרקינגטון

הספר משמש כמדריך להורים שילדיהם סובלים מטווח רחב של תסמינים בתחום של קשיי למידה בעיות התנהגות ובעיות רגשיות. הכותבים מובילים את ההורים ואנשי החינוך בחמימות, חמלה ואיכפתיות להבנת הילד עם הצרכים היחודיים לו במטרה לסייע בידיו למצות את יכולותיו הלימודיות, החברתיות והרגשיות. זאת, מתוך ראיית הצרכים של ההורים בהתמודדותם היומומית.

ילד דינמיט- רוס וו. גרין, ג’י. סטיוארט אבלון

המחברים חושפים בפני ההורים והמבוגרים האחרים הנמצאים בקשר עם ילדים ומתבגרים את מיגוון ההתנהגויות הגורמות להתפרצויות, לחוסר יציבות ולתיסכול בקרבם. מדובר בילדים ומתבגרים המגלים התנגדות עזה לרצון המבוגרים והתפרצויות זעם הקשורות לכך.

מודל הטיפול המתואר בספר זה הינו פתרון בעיות באמצעות יצירת שיתוף פעולה בין ההורים לילדים, בין המשפחה לצוות ביה”ס ובתוך הצוות הרב מקצועי.

כיצד להשיג שיתוף פעולה עם הילדים- אליזבט פנטלי

המחברת מציגה בספר זב שפע רעיונות מציאותיים לשינוי מקדם בחיי המשפחה כולה. מדובר בגישה המציעה חלופה מיובית למאבקי הכוח היומיומיים בבית, לצעקות ולתלונות. ההורים יכולים למצוא בספר הדרכה כיצד לחזק את הבטחון העצמי של ילדיהם, כיצד לפתור קונפליקטים בין אחים וכו’.