מילון מונחים

לקות למידה- תיסמונת התפתחותית כוללנית רב תחומית. ביטוייה של לקות למידה הם בכשל של הפרט להשיג הישגים סטנדרטיים ונורמטיביים לגילו, כמו ברכישת מיומנויות יסוד, על אף היותו בעל יכולת שכלית תקינה. לא ניתן לדבר על הלקות ללא המרכיבים הנפשיים והרגשיים.

איבחון לקויות למידה נקרא איבחון דידקטי הנערך ע”י בעלי מקצוע שהוכשרו לכך. קרי, מאבחנים דידקטיים. איבחון פסיכודידקטי יעשה ע”י מי שהכשרתו כוללת את הכלים הנידרשים לאבחן גם את המצב הריגשי.

הפרעת קשב וריכוז- אי יכולתו של הפרט להיות מאורגןומווסת לפי צרכי החיים.קושי של הפרט להתמקד ולהשקיע באותם גרויים ומידע אליהם הוא נידרש ברגע מסויים, ולכן הוא נוטה להיות מוסח או מושקע יותר בגרויים אחרים המושכים את תשומת ליבו. במקרים לא מועטים התמונה הנראית לעין ומאובחנת כהפרעת קשב מסיבות נוירולוגיות, נובעת מסיבות רגשיות וממצוקה נפשית.

איבחון הפרעת קשב וריכוז נעשה ע”י פסיכיאטר או נוירולוג מומחה בתחום. ישנם מבחנים נוספים הנערכים באמצעות מחשב ונעשים במקומות המוסמכים לכך.

בריאות נפשית של ילדים- נקבעת לא רק ע”י הפוטנציאל המולד, הגנטי והמבני, אלא גם ע”י המגע המתמשך עם סביבתם המשפחתית ולאחריה- עם סביבתם החברתית והחינוכית

טמפרמנט- מזג. תינוק מגיע לעולם עם מזג יחודי משלו. למשל, רמת פעילות, ויסות קשב, עוצמת תגובה, ויסות רגשי, ויסות תחושתי, סף רגישות.

הוראה מתקנת- גישה הבונה דרכי הוראה חלופיות ואסטרטגיות למידה המתאימות לפרופיל לקות הלמידה והיכולת גם יחד.

הפרעת אכילה- אופנים שונים של אכילה הנובעים ממצוקה נפשית ואינם קשורים ישירות לצורך רעב פיזיולוגי. ניתן לראות הפרעות אכילה בביטויים שונים כגון: אכילה כפייתית, הרעבה עצמית המוכרת כאנורקסיה, בולמוסי אכילה המלווים בהקאות המוכרת כבולמיה.

ויסות רגשי- וסת הרגשות של התינוק, המושפע מהתגובות הרגשיות של ההורים, מופעל כדי למתן את הסיעור הרגשי ולהחזיר את רמת המתח שהשתנתה לרמה קבועה ולהרגשת ביתיות מוכרת. ויסות רגשי כמוהו כמנגנון הסתגלות

מתירנות יתר- מתן רשות לילד לבצע מעשים בלתי רצויים כמו לקלל, להכות, להתנהג באופן חסר גבולות. הדבר מייצר חרדה אצל הילד.

מתירנות- גישה המשלימה עם ילדותיותם של ילדים. עיקרה בהכרה כי ילדים הם בני אדם שיש להם זכות לרגשות ורצונות שונים. היא מעוררת בטחון ומגבירה את היכולת להביע רגשות ומחשבות.

סימפטום- סימן, אות הנראים לעין ברמות הפיזית הרגשית, ההתנהגותית, החברתית, המבטאים בעיה שאיננו מודעים אליה. למשל, כאבי ראש, כאבי בטן, בכי, ירידה בלימודים, הרטבה.

סינדרום- תיסמונת, “אשכול” של סימפטומים המבטאים בעיות ומצוקות בלתי ניראות לעין, המזינות ומשפיעות זו על זו.

תשומת לב פנויה של הורים ביחס לילדיהם- מצב בו ההורה מקשיב לילד באופן מלא, מפנה את תשומת ליבו לילד באופן מלא ודעתו אינה מוסחת מכל גרוי המופיע בסביבה באקראי או במכוון.

מרחב משחקי בין הורים לילדים-מרחב בו נמצאים ההורה והילד אשר מתרחש בו שיח המכיל תיקשורת “שיחוקית” בה מתקיימות אהבה וקבלה ללא תנאי, קרי, ללא שיפוט או ביקורת.

גבולות- הצבת גבולות לילדים הינה קביעת סייגים, הגבלות וכללים להתנהגות מקובלת ולא מקובלת. הגבולות הברורים מגנים על הילד ושומרים עליו. יש להציב את הגבולות בצורה בהירה ועניינית וכמובן עיקבית.

בעיות בהתנהגות- מצוקות רגשיות הבאות לידי ביטוי בהתנהגויות חריגות וחוסר גבולות בבית ובמסגרות החינוכיות והחברתיות. הילד אינו מצליח לשלוט בהנהגותו בהתאם לדרישות המסגרת בה הוא נמצא והוא פוגע בסביבה ע”י פגיעות ברכוש או ע”י הפעלת אלימות מילולית ופיזית.

התפרצויות זעם- נראה אצל ילדים אשר עוצמת תגובתם אינה תואמת את הגרוי אליו הם מגיביםתחושות מצוקה, עלבון וכעס מפעילים בתוכם זעם בלתי נשלט שמקורותיו אינם מודעים.

מדיטציה- שיטה פשוטה וזמינה שמאפשרת לעצור, להתבונן פנימה, להתמקד להיות בקשב פנימי, להיות בהויה ולא בעשיה ובנוכחות של “כאן ועכשיו”. קיימות שיטות מדיטציה שונות.

מוזמנים להשאיר פרטים, אשוב אליכם עם כל הידע והניסיון שלי

השם שלך (חובה)

טלפון (חובה)

האימייל שלך: (חובה)